Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w kwestii e-Doręczeń
Usługa e-Doręczeń w najbliższych latach zastąpić ma tradycyjną papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję z platformy ePUAP. Wraz z rozpoczęciem 2025 roku usługa ta zyskała również ważne znaczenie dla przedsiębiorców.
E-Doręczenia to usługa mająca pozwolić na doręczanie korespondencji wymagającej uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych. Tym samym usługa ta ma stanowić swego rodzaju odpowiednik dla listu poleconego za potwierdzeniem odbioru.
Wraz z początkiem 2025 roku e-Doręczenia zyskały również duże znaczenie dla przedsiębiorców, gdyż Ustawodawca zdecydował się nałożyć na część przedsiębiorców obowiązek założenia adresu do e-Doręczeń już z początkiem 2025 roku.
Podmiotami obowiązanymi do posiadania skrzynki do e-Doręczeń są między innymi:
- przedsiębiorcy zarejestrowani w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- przedsiębiorcy zarejestrowani w Krajowym Rejestrze Sądowym;
- podmioty zarejestrowane jednocześnie w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego oraz rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego.
Ustawodawca przewidział jednak dla poszczególnych przedsiębiorców różne terminy na obowiązkowe założenie adresu do e-Doręczeń.
Terminy dla przedsiębiorców zarejestrowanych w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej prezentują się następująco:
- przedsiębiorcy zarejestrowani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej do 12.2024 roku obowiązani są posiadać adres do e-Doręczeń od 01.10.2026 roku;
- przedsiębiorcy zarejestrowani do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej do 12.2024 roku, którzy złożą wniosek o aktualizację wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej po 30.06.2025 roku obowiązani są posiadać adres do e-Doręczeń w momencie składania wniosku o aktualizację wpisu w rejestrze.
- przedsiębiorcy rejestrujący się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej od 01.2025 roku obowiązani są podać dane do utworzenia adresu do e-Doręczeń z momentem rejestracji działalności w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Terminy dla przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym uregulowane zostały w poniższy sposób:
- przedsiębiorcy zarejestrowani do Krajowego Rejestru Sądowego przed 01.2025 roku obowiązani są posiadać adres do e-Doręczeń od 01.04.2025 roku;
- przedsiębiorcy zarejestrowani do Krajowego Rejestru Sądowego od 01.2025 roku obowiązani są posiadać adres do e-Doręczeń w momencie rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Adres do e-Doręczeń przedsiębiorcy podlega obowiązkowemu wpisowi do bazy adresów elektronicznych (BAE), która jest publicznym rejestrem, w którym zbierane są adresy do e-Doręczeń, powiązanej z Publiczną Usługą Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE) albo komercyjną Kwalifikowaną Usługą Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (QURDE). Wpis adresu do doręczeń elektronicznych przedsiębiorcy do bazy adresów elektronicznych jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres.
Nadmienić należy również, iż to po stronie przedsiębiorcy leży kwestia wyboru dostawcy adresu do e-Doręczeń, gdyż przedsiębiorca może utworzyć adres do e-Doręczeń powiązany z bezpłatną usługą publiczną (PURDE) lub u komercyjnego dostawcy niepublicznego (QURDE).
autor: aplikant radcowski Szymon Laskowski